1. Aide
    1. Espace Client
    2. Connexion
  1. Aide
    1. Espace Client
    2. Connexion
Espace Membre Boursorama

Erreur d'authentification

Vous êtes authentifié. Nous chargeons votre espace membre.

Mot de passe oublié ?

Nouveau sur Boursorama ? Devenez membre

Identifiant/Mot de passe oublié
Si vous êtes Membre de la Communauté Boursorama, veuillez indiquer l'adresse email que vous avez fournie lors de votre enregistrement pour recevoir votre identifiant et/ou ré-initialiser votre mot de passe :

Nouveau sur Boursorama ? Devenez membre

Fermer

Forum

GREENYARD
4.4300 (c) EUR
0.00% 
Ouverture théorique 4.4000

BE0003765790 GREEN

Euronext Bruxelles données temps différé
  • ouverture

0.0000

• clôture veille

4.4300

• + haut

0.0000

• + bas

0.0000

• volume

0

• valorisation

197 MEUR

• capital échangé

0.00%

• dernier échange

09.12.19 / 17:35:14

• limite à la baisse

Qu'est-ce qu'une limite à la hausse/baisse ?

Fermer

3.9900

• limite à la hausse

Qu'est-ce qu'une limite à la hausse/baisse ?

Fermer

4.8700

• rendement estimé 2019

-

• PER estimé 2019

Qu'est-ce que le PER ?

Fermer

-

• dernier dividende

-

• date dernier dividende

04.06.19

• Éligibilité

PEA

Qu'est-ce que le PEA ?

Fermer
  • + Portefeuille

• + Liste

Retour au sujet PINGUIN SA

GREENYARD : Pinguïns kunnen niet vliegen

j.dumon3
31 juil. 200721:50

PAUL D’HOORE - 30 JULI 2007
Sur Beursduivel.be

Het zal je maar overkomen. Je staat je in Mazamet te verkneukelen omdat je zo dadelijk de Touretappe naar Plateau de Beille mag meemaken in de volgwagen van ploegleider Hendrik Redant. Zijn kopman, Cadel Evans, staat tweede in het klassement. Hendrik Redant mag dus als tweede postvatten in de sliert volgwagens. Als gast van Redant, zul je alles vanuit de eerste (tweede) loge mogen meemaken.

“Wat denk je van Pinguin?” Twee Vlamingen die ook in het zuiden van Frankrijk zijn voor de Tour, willen het met mij liever hebben over iets anders dan wielrennen. Hebben ze het aandeel Pinguin in portefeuille? Of overwegen ze om aandelen van het diepvriesgroentenbedrijf te kopen? Waarom komen mensen toch altijd met zo’n vraag op de proppen als de aandelenkoers op het hoogste niveau staat van de afgelopen zeven jaar?
Zélf heb ik Pinguin ooit opgenomen in mijn persoonlijke top-tien. Die is gepubliceerd in de krant Het Nieuwsblad van 31 december 2003. Diverse aandelen uit die top-tien zijn inmiddels verveelvoudigd in waarde. Maar voor Pinguin was het toen nog veel te vroeg, zo zou later blijken.

Pinguin ging in 1999 naar de beurs tegen 26 euro. Véél te duur, vond ik. Ik hield er dus mijn handen van af. Al op de eerste beursdag raakte het aandeel 3 euro kwijt!
Toen ik Pinguin eind 2003 opnam in mijn persoonlijke top-tien, kostte het aandeel 11,40 euro. Maar uiteindelijk zou Pinguin nog zakken naar een dieptepunt van 6,40 euro. Dat was in mei 2006.

Je zal het altijd zien: nóóit word je aangesproken over de aandelen uit je top-tien die het voortreffelijk hebben gedaan. Maar over Pinguin ben ik natuurlijk wél aangesproken. Op een beleggershappening confronteerde een mevrouw me met mijn “foute keuze” voor Pinguin.
-“Hebt u er gekocht?”, wou ik graag weten.
-“Inderdaad,” luidde het antwoord.

“En hebt u er ook bijgekocht, nu we zo veel lager staan?” Nee, dat had mevrouw niét gedaan. Ik wél! In 2005 tegen 8,08 euro per stuk en begin dit jaar nog eens tegen 8,94 euro.
Inmiddels heeft onze pinguïn een metamorfose ondergaan. Nieuwe aandeelhouders (Hein en Veerle Deprez en de familie Desimpel) én een grote overname. Met de inlijving van aardappelverwerker Lutosa, is Pinguin in omvang verdubbeld.

De aandelenkoers van Pinguin heeft de jongste weken een hoge vlucht genomen. Op 18 juli piekte hij op 19,75 euro! En dán komen de mensen je in de Tour dus vragen: “Wat denk je van Pinguin?”

Mijn antwoord is simpel: Pinguins kunnen niet vliegen! Waarom zou iemand die begin dit jaar niét bereid was om 8 euro neer te tellen voor Pinguin, er nu méér dan 16 euro voor betalen? Zélf heb ik de voorbije weken het omgekeerde gedaan. Ik heb mijn Pinguins “in de verkoop gezet”. Mijn verkooporder tegen 18 euro is uitgeoefend. Mijn twééde order – tegen 20 euro – nét niét. Jammer.

Maar het mag duidelijk zijn: wie denkt dat dít het moment is om Pinguin te kopen, loopt het risico dat er straks zo’n watervogel op z’n hoofd valt. Want dat is het lot van pinguïns die proberen te vliegen.

Signaler un abus

Vous devez être membre pour ajouter un commentaire.
Vous êtes déjà membre ? Connectez-vous
Pas encore membre ? Devenez membre gratuitement

1 réponse

• M9066128
    09 octobre 200712:57

Signaler un abus

Retour au sujet PINGUIN SA

Signaler le message

Fermer

Qui a recommandé ce message ?

Fermer

Mes listes